tisdag, juni 13, 2006

Längtar du hem?

Sedan jag flyttade för lite mer än en vecka sedan så har frågan ställts så många gånger. Från kompisar, arbetsgivare och såklart.. mina föräldrar. Längtar du hem?

Om jag längtar hem?

Frågan är svårare än man kan tro att besvara. För mitt gamla hem, hos mamma och pappa, där jag har bott i hela mitt liv längtar jag till. Men det är inte längre "hemma". Var där i helgen för att fixa i ordning bilen inför försäljningen och fick en känsla av att jag var i ett främmande hus. Allt var så välbekant men... inte längre mitt hem. För där har jag ju inga saker kvar längre. Allt finns ju i den nya lägenheten.

Och den här lägenheten-med-ett-rum-och-kokvrå känns inte heller riktigt som hemma. Än. Fast till motsats från radhuset så har jag ju alla välbekanta möbler och prylar här.

Är ens hem där personerna man älskar finns eller där ens grejer står möblerade?

Tills vidare befinner jag mig någonstans mittemellan. Mellan mitt gamla hem och mitt nya. Rotlös driver jag omkring.

Vill finna en havsblå, fin kruka att bosätta mig i!