torsdag, augusti 31, 2006

Bonsai

När jag flyttade i maj så skämtade mamma och pappa om att alla mina växter nu skulle dö. För de hävdade att det var de som var och varannan dag fick ta och vattna min arma palm och annat grönt. Jag hävdade motsatsen.
"Vaddå? Jag vattnade ju min bonsai i förrgår!"
"Nä du! Inte så torr som den va!", kom svaret blixtsnabbt.
Och även om det var så att jag tänjde en liten liten aning på sanningen så tyckte jag faktiskt att jag skötte mig.
Men nu, 4 månader senare, så kan man säga att de hade rätt. Eller delvis i alla fall. För någon månad sen införskaffade jag min andra bonsai på Ikea eftersom den första dött strax efter flytten. Nu har även denna vissnat trots att det varit ett jävla vattnande hit och dit. Jordgubbsplantorna lever dock, liksom palmen.
Men jag vet att mamma så fort hon kommer hit imorrn för att lämna över lite saker kommer att märka (aha!) att min bonsai vissnat (mja.. va de inte lite torrt i den här andra krukan också?). Vore fan så mycket bättre att ta gratisbussen till Ikea och införskaffa ett nytt litet träd av samma art och hoppas att hon inget märker... När stänger Ikea?